Jordskred på Bjørnes Lakselv videregående skole som arrangør av katastrofeøvelse

En person legger rød sårsminke rundt en kvist som står ut av brystkassen. til en jenter som ligger.  (Foto) - Klikk for stort bildeKatastrofeøvelse. Markør forberedes med skade i brystkasse. Lakselv videregående skole

Det er 15.gang skolen har koordinert en stor katastrofeøvelse. Elever og lærere på Vg2 Ambulansefag og Vg2 Helsearbeiderfag har planlagt og gjennomført øvelsen som involverte eksterne aktører, markører fra Vg1 Helse- og oppvekstfag og Vg1 studiespesialisering. Scenariet for ulykken var et jord og leirras på Bjørnes, der et turfølge og to biler var involvert.

Elevene fikk verdifull læring med triangering, skademottak og behandling. De fikk også god praksis både gjennom planlegging, samarbeid og oppgaveløsning med deltager fra flere etater. I år deltok 330-Skvadronen, Ambulansetjeneste, AMK,  Politi , Sivilforsvaret og helsepersonell fra Porsanger kommune.

Tusen takk for samarbeid og gjennomføring til alle involverte. Lakselv videregående skole håper at samarbeidspartnere vil kunne delta på på øvelsen i årene som kommer.