Samiske veivisere på Lakselv videregående skole

Logo Samiske veivisere Samiske veivisere Samiske veivisere er ungdom som reiser rundt i Norge og holder foredrag om samer. I dag møter Mirja Cicilia Andersson Renander 19 år, Rennebu og Lemet Johanas Nystad 22 år, Karasjok, elevene på Lakselv videregående skole.

Ung mann og ung kvinne står med en plakat  - Klikk for stort bildeLemet Johanas Nystad og Mirja Cicilia Andersson Renander, Samiske veivisere Lakselv videregående skole  Veiviserne er studenter ved Sámi allaskuvla/Samisk høgskole i Kautokeino. De tar faget Samisk kultur- og samfunnskunnskap i løpet av skoleåret, med et intensivt studium som gir 30 studiepoeng. Foredragsvirksomheten gir i tillegg 30 studiepoeng, I studiet jobber de også med presentasjonsteknikk og sosiale medier. De bruker Instagram, Snapchat, hjemmeside og Facebookside.

Lemet og Mirja har reist rundt og møtt mange engasjerte ungdommer. En del av møtene har vært på nett pga hindringer med koronasituasjonen. De synes begge at de beste møtene er når de kan treffe elevene "på ordentlig."

Les bøker med BookBites
I andledning av besøket fra veiviserne, reklamerer skolebiblioteket for en enkel og gratis måte å låne, lese og lytte til e-bøker. Det kan du gjøre med appen BookBites på telefon eller nettbrett. Elever og lærere på skolen kan bruke sin FEIDE-id til å opprette tilgangen. (Du kan også bruke BookBites via lånekort på biblioteket. Da får du tilgang til flere bibliotektjenester.)

Last ned appen fra Appstore eller Google Play og prøv.

I Bookbites er det  nå  en liten digital bokhylle som har med samisk historie, kultur å gjøre. I tillegg noen romaner og en kunstbok om Synnøve Persen. Hun er en samisk billedkunstner og forfatter fra Porsanger..

Bookbites