Ungt Entrepenørskap på Lakselv videregående skole

Fire jenter med et diplom - Klikk for stort bildeSara Birkeland, Tuva Rasmussen, Ida Leirbakken, Annie Vevang med diplom Ungt Entrepenørskap Troms og Finnmark Ungt entreprenørskap i Troms og Finnmark arrangerte innovasjonscamp på Lakselv videregående skole. Vg1 og Vg2-klassene fikk en inspirasjonsdag der de fikk innføring i kreativ idéutvikling for å utvikle et produkt. De utformet og presenterte sine ideer og en lokal jury fra næringslivet i kommunen valgte ut den de mente var aller best.

Elevene kom opp med mange gode ideer. Fra flyttbare overnattingsglober i naturen, til velferdsteknologi for eldre. Panelet mente produktet «Kampanjekameratene», utmerket seg. Konseptet gikk ut på å utvikle en app for å informere om yrker, lønn og arbeidsvilkår. Appen skal kunne brukes uansett alder. Gruppa som kom ut med denne, får mulighet til å delta med sitt bidrag på Arctic Innovation Week. Arrangementet er i oktober. Idéutviklere fra 14 andre skoler i Nordland, Svalbard og Troms og Finnmark møtes digitalt eller normalt for å presentere og konkurrere om beste innovative produkt.

En innovasjonscamp er et steg i retning av å etablere ungdomsbedrift/elevbedrift som læringsmetode. Les mer om Ungt Entreprenørskap, innovasjonscamp og ungdomsbedrift på nettsiden til organisasjonen. https://www.ue.no/