Velkommen som elev ved Lakselv videregående skole 2024/2025

Takk for at du har valgt å bli elev ved Lakselv videregående skole.  Skolen vår preges av romslighet og trygghet. Som elev skal du oppleve mestring og ta aktivt del i opplæringen. Sentralt hos oss er elevmedvirkning og elevdemokrati. Som elev har du rett til å medvirke i alt som angår deg etter loven og du har rett til å ytre meningene dine. Vi jobber for det beste for eleven og som elev skal du få en sterkere stemme inn i skolen. Dette gjør vi sammen med deg og gjennom elevråd og klassens time!

Informasjonsmøte borteboende elever og foresatte

Informasjonsmøte søndag 18. august kl 1700 for borteboende elever og foresatte.  Alle borteboende elever og foreldre/foresatte inviteres til informasjonsmøte søndag 18. august 2024 kl 1700 i skolens kantine. Der vil dere få treffe elevens kontaktlærer, skolens miljøarbeider og undertegnede. Dersom noen må komme tidligere, er det bare å ta kontakt med sylvi.johnsen@ffk.no eller på mobil 918 37 919 for nærmere avtale.

Søk elevhybel

Porsanger kommune leier ut 21 moderne møblerte elevhybler i gangavstand til skolen. Hyblene er på 22,2 kvm med eget bad. Fellesareal er vaskeri og kjøkken med tilgang til fryser.  Det er kjøleskap på hver hybel. Husleie er inklusive strøm og  internett.  Det er Lakselv videregående skole som formidler hyblene. Porsanger kommune har ansatt nattevakt. Månedlig husleie skoleåret 2024/25 er kr 4500 kroner. Opphold for leietagere følger skolerute. Dersom en elev slutter ved skolen før skoleåret er over, må leietaker selv si opp kontrakten til  Porsanger kommune.

Elev-PC skoleåret 2024/2025

Alle elever som begynner på videregående skole i Finnmark skal ha bærbar PC.

Informasjon om privatisteksamen høst 2024

Oppmeldingsperioden er  fra 01.09.2024 kl.00:00 til 15.09.2024 kl.23:55.  Som privatist er du ansvarlig for egen opplæring. Du plikter å sette deg inn i læreplanene for fagene og forberede deg hensiktsmessig til eksamen.  Eksamensgebyret (per eksamen) for 2024 er: · Nytt fag: 1 305 kroner · Karakterforbedring: 2 611 kroner Betalingsfristen er den samme som oppmeldingsfristen. Bruk Visa eller Mastercard. Innbetalt eksamensavgift refunderes normalt ikke.

Skolebevis

Finnmark fylkeskommune bruker  digitale skolebevis for sine elever, lærlinger og lærekandidater.

Lærling som institusjonskokk i kantina på Lakselv videregående skole

Er du interessert i å bli vår nye lærling i kantina? Ta kontakt med Opplæringskontoret og søk læreplass gjennom VIGO.

NDLA er tillat under eksamen

Nasjonal digital læringsarena (NDLA) er et fylkeskommunalt eid samarbeid som tilbyr åpne digitale læringsressurser for videregående opplæring. På  NDLA  sine nettsider finner du 17 000 læringsressurser fordelt på 146 eksamensfag.  Sjekk ut NDLA sine  tips og ressurser  slik at du er best mulig forberedt til eksamen.  Til informasjon: Fylket stenger NDLA praterobot under eksamen.

Viktig melding fra UDIR vedrørende SKRIFTLIG sentralgitt eksamen og bruk av KI - kunstig intelligens

Brukes forberedelsesnotater laget med KI må disse oppgis med kilde. Kunstig intelligens er ikke tillatt brukt under eksamen og det er klipp og lim-sperre i fremmedspråk. Les mer om dette.

Katastrofeøvelsen 2024 med Lakselv videregående skole

Den årlige katastrofeøvelsen i regi av Lakselv videregående skole foregikk på frigjøringsdagen 8.mai. Den landet stødig og ga verdifull læring for interne og eksterne deltagere.  Vg1 Helse- og oppvekstfag, Vg2 Helsearbeiderfag og Ambulansefag fikk øvd og vist sin kompetanse på en utmerket måte, med hjelp av markører fra skolen.